Ostoskori 0
Ostoskorissasi ei ole enää tuotteita
0 tuote(tta) €0,00 
Toimitus Ilmainen

Yhteensä (sis. alv) €0,00 
Sisältäen verot €0,00 

Perinteinen sauna

Sauna perinteiseen tyyliin

Saunalla on pitkä historia täällä pohjoismaissa, mutta myös muualla. Jo muinaisina aikoina Kreikassa ja Italia Roomassa oli perinteisiä saunoja julkisissa kylpylöissä, sekä fyysisen hyvinvoinnin, että rentouttavan vaikutuksensa vuoksi. Lämpö ja viileys, tismalleen samat ainesosat, joita nykypäivän sauna sisältää. Valikoimassamme on tehdasvalmisteisia saunoja, joiden kiukaat sopivat useisiin saunoihin. Riippuen saunamallista, saunoissa on myös väriterapiavalot katossa tai selkänojan takana. Yksinkertaisesti älykkäitä saunoja.

Helposti sijaitseva sisäsauna

.

Perinteinen sauna

Grid
List

Tuotteita yhteensä 5 kpl.

Näytetään 1-5 yht. 5 tuotteesta

Aktiiviset suodattimet

Saunan monet terveyshyödyt 

Sauna lämmittää sekä mieltä, että kehoa. Saunomisella on useita tunnettuja terveyshyötyjä ja olemmekin suomalaisina todenneet tämän jo kauan sitten kovalla saunomisellamme. Saunominen yhdistää ihmisiä sosiaalisesti, sekä puhdistaa kehoa toksiineista hikoilemalla. Saunominen parantaa myös verenkiertoa, vahvistaa immuunijärjestelmää, auttaa painonpudotuksessa, vähentää stressiä ja auttaa unensaannissa. Lihaskivut ja ihon puhdistuminen antavat sinulle rentoutuneen, että itsevarman olon.

Uusi tutkimus saunan terveyshyödyistä

Uusi suomalainen tutkimus muodostaa perustan uudelle saunatutkimukselle. On jo kauan tiedetty, että suomalaiset ovat yhdistäneet terveyden ja saunan keskenään. Tutkimustulokset osoittavat, että säännöllinen saunominen auttaa sydäntä pumppaamaan paremmin ja lisää verenvirtausta yhtä hyvin, kuin 30 minuutin harjoittelu. Tammikuussa 2018 valmistuneesta tutkimuksesta keskusteltiin laajasti, kun tutkimus esiteltiin Journal of Human Hypertension ja European Journal of Preventive Cardiology -lehdissä.

Suomalaiset saunatavat 

Itä-Suomen yliopistossa on viime vuosina tehty tutkimusta, jossa on osoitettu saunomisella olevan useita terveyshyötyjä. Tutkimusryhmä tutki kuuman saunan fysiologisia vaikutuksia ja sen vaikutuksia ihmisten yleiseen terveyteen. Vain 30 minuutissa 100 koehenkilöstä he havaitsivat merkittävän positiivisen muutoksen verenpaineessa ja sykkeen nousussa keskimääräisen fyysisen harjoittelun verran.

Saunominen laskee verenpainetta 

Muut tutkimusryhmän aiemmin suorittamat tutkimukset osoittavat, että heillä on pienemmät mahdollisuudet saada kroonisia sairauksia ja äkillinen sydämen vajaatoiminta, samoin kuin pienempi dementiariski ja CRP-taso. Jo 30 minuutin kuluttua havaittiin, että keskimääräinen systolinen verenpaine laski 137 mmHG:stä alhaiseen 130 mmHG:iin. Diastolinen verenpaine oli myös laskenut 30 minuutin jälkeen saunassa. Keskimääräinen reisivarren pulssi oli laskenut 9,8 m/s:sta 8,6 m/s:iin. Saunomisen aikana huomattiin myös sykkeen nousseen. Tutkimusprojektiin kuuluneilla koehenkilöillä oli myös kohonnut kehon lämpötila 2 celsiusastetta. Tutkimus toteutettiin selvittämistä varten.

Saunan vaikutukset 

Tutkimustulokset saunan vaikutuksista julkaistiin 1.5.2018 lehdessä "Human Journal of Human Hypertensio", ja sykkeen mittaukseen liittyvät tutkimustulokset julkaistiin "The European Journal of Preventive Cardiology" -lehdessä. Tutkimuksen perusti suomalainen innovaatio- ja kehitysrahoitusjärjestö Business Finland, ja sen suoritti professori Jari Laukkasen tutkimusryhmä Itä-Suomen yliopistossa. Yhteistyökumppaneita tutkimuksessa olivat Harvia Ab, Velha Ab, Pihlajalinna, Finntravel Ab ja suomalainen saunakulttuuriliitto. Kyselyyn osallistui Pihlajanlinnan asiakkaita, jotka tarjoavat yritysterveydenhuollon palveluita. Koehenkilöitä haastateltiin ja he täyttivät kyselylomakkeen ennen tutkimuksen aloittamista. Koehenkilöiden oli myös tehtävä fyysinen testi ja kliininen harjoittelutesti. Tutkimuksen tarkoituksena oli simuloida kuinka suomalaiset käyttävät saunaa kodeissaan ja miten se vaikuttaa kansanterveyteen.

Saunominen puhdistaa

Iholla on suojaava ja puhdistava vaikutus. Kun kehon oma lämpö lisääntyy, alamme hikoilla. Tämä on kehon oma luonnollinen puolustus, koska se haluaa jäähdyttää itsensä hillitsemään kuumuutta. Useimmat ihmiset tietävät pohjimmiltaan, että esimerkiksi kuumeen aiheuttama kohonnut lämpötila estää bakteereja ja viruksia lisääntymästä. Iholla on 2,9 miljoonaa hikirauhasta, jota käytetään muun muassa rasvakudoksen kuonatuotteiden puhdistamiseen. Saunassa keho lämpenee aktivoi ihon puhdistamaan itseään hikoilemalla.

Terveyttä saunasta 

Rakenna sauna kotiisi, joko sisälle tai ulos. Klassinen sauna on rakennettu kokonaan puusta. Markkinoilla on paljon erilaisia saunavaihtoehtoja ja materiaaleja, joita voit hyödyntää saunan rakennuksessa. Saunominen tehostaa immuunijärjestelmän toimivuutta. Lämpö auttaa kehoa rakentamaan enemmän valkosoluja. Valkosolut ovat vastuussa hyökkäyksistä kehon sairauksien vastaan. Jos sinulla on paljon valkosoluja, pysyt terveellisempänä, haavasi parantuvat nopeammin ja toivut monista sairauksista paljon nopeammin. Painonpudotus voidaan yhdistää myös saunan käyttöön. Saunan lämpö lisää paljon aineenvaihduntaa.

Saunominen voi vähentää haitallista stressiä

Saunomisella voit vähentää kehon tarpeetonta stressiä. Stressi aiheuttaa negatiivisen kuorman keholle. Jokainen henkilö on välillä hieman stressaantunut. Siitä huolimatta jotkut ihmiset pystyvät käsittelemään stressiä paljon paremmin kuin toiset. Jos sinulla on vaikeuksia hallita stressiä, saunasta tuleva lämpö auttaa sinua rentoutumaan henkisesti, sekä fyysisesti. Mikäli tunnet olevasi masentunut, ota yhteyttä lääkäriin.

 Saunominen parantaa unen laatua

 Riittävä ja laadukas uni on elintärkeää keholle. Kun lihaksesi ovat rentoutuneet ja veresi kiertää optimaalisesti, sinulla on yksinkertaisesti helpompi nukkua yöllä. Jos olet rento, voit nauttia paremmasta unenlaadusta ja tunnet olosi levänneeksi. Lämpö auttaa myös ihmisiä nukahtamaan helpommin. Siksi on optimaalista saunoa juuri ennen nukkumaanmenoa.