Ostoskori 0
Ostoskorissasi ei ole enää tuotteita
0 tuote(tta) €0,00 
Toimitus Ilmainen

Yhteensä (sis. alv) €0,00 
Sisältäen verot €0,00 

infrapuna sauna

Lisääntynyt palaminen saunan kautta?
Painonhallinta saunalla


Infrapunasaunassa uimies keho yrittää jäähtyä monella tapaa vastauksena syvään lämpenemiseen. Tämä lisää sydämen toimintaa sekä taajuudella että tilavuudella.


Metabolinen prosessi (aineenvaihdunta) lisääntyy ja verisuonia laajennetaan, jotta lämmitetty veri siirtyy helpommin kehon sisätiloista iholle.

Lämpö siirtyy hikoksi, joka haihtuu ihon läpi. Tämä kehon jäähdytysprosessi tuottaa samanlaisia sydän- ja verisuonihyötyjä kuin harjoituksessa. Pitkäaallon infrapunasaunan käyttöä on kuvattu passiivisen harjoituksen muotona. Luxway-infrapunasaunassa syntyy kaksi tai kolme kertaa niin paljon hikeä kuin perinteisessä saunassa.
1 gramman hien tuottamiseksi tarvitaan 0,568 kcal. 30 minuutin Luxway-infrasaunahaude vastaa keskimäärin noin 600 kcal: n polttoainetta.
Tämä vaihtelee kehon lämpöolosuhteiden mukaan, ts. Kuinka paljon hiki kehossa voi tuottaa saunassa.
On helppo hikoilla 500 grammaa, mikä vastaa 300 kcal, mutta henkilölle, jolla on enemmän hikiä, voi tulla polttamaan 800 kcal.
Vertailu; 70 kg painava henkilö palaa yleensä 30 minuutin kuluttua seuraavien toimintojen jälkeen

Lisääntynyt aineenvaihdunta

Rasvaa, mikä se on?

Rasva on erityinen kudostyyppi, joka sisältää monia rasvasoluja, meillä on keskimäärin noin 50 miljardia rasvasolua. Rasvakudosta esiintyy pääasiassa ihon ja lihaksen välillä, missä se muodostaa rasvavarannon, jota kutsutaan vain ihonalaiseksi rasvaksi. Rasvaa voidaan myös varastoida elinten ympärille, selvä esimerkki siitä on surullisen oluen vatsa. Rasvavarastot suojaavat lihaksia ja elimiä iskuilta. Miehen rasva on yleensä 10 - 20 prosenttia ja naisen 20 - 30 prosenttia.

Rasvasoluja on kahta tyyppiä, ruskea ja valkoinen, ja ne eroavat toisistaan sekä ulkonäöltään että toiminnaltaan. Ruskeat rasvasolut koostuvat useista pienistä rasvapisaroista ja sisältävät monia mitokondrioita, solun "voimalaitosta". Mitokondrioiden päätehtävä on energian tuottaminen. Veren ja mitokondrioiden läsnäolo tekee rasvasta ruskean. Ruskeita rasvasoluja löytyy etenkin vastasyntyneiltä, jotka eivät vielä voi käyttää lihaitaan pysyäkseen lämpiminä. Silloin on erittäin tärkeää ruskealla rasvalla, joka hajoaessa antaa lähes kaiken energian lämmön muodossa.

Valkoinen rasva on yleisempi tyyppi rasvakudosta, ja sitä löytyy vanhemmilta lapsilta ja aikuisilta. Valkoiset rasvasolut ovat suurempia kuin ruskeat ja ne koostuvat suuresta rasvalaskusta useiden pienten sijasta. Hajottamalla valkoinen rasva vapautuu sekä kemiallinen että lämpöenergia.

painoa alentavaa

Ruokavalion rasvasta kehon rasvaan

Rasvanpoltto tapahtuu monissa kehon soluissa, mutta lihakset ja tietyt elimet, kuten maksa, ovat kudokset, jotka vastaavat pääasiallisesta rasvanpoltosta. Rasvaa ei ole mahdollista polttaa, se otetaan samanaikaisesti kaikista rasvasoluistasi. Rasvanpoltto on hidas ja vaikea prosessi, johon voi vaikuttaa monin tavoin. Kun painot, saat enemmän rasvakudosta ja se kuluttaa vähemmän energiaa kuin lihakset, mikä vähentää aineenvaihduntaa.

Keho voi poimia energiaa hajottamalla rasvaa, joka joko otetaan ruokavaliosta tai solun omasta rasvakerroksesta. Ruokavalio sisältää rasvaa triglyseridien, tyydyttyneiden ja tyydyttymättömien rasvahappojen ja kolesterolin muodossa. Toisin kuin muut ravinteet, jotka alkavat sulautua suussa ja vatsassa, todellinen rasvan hajoaminen alkaa vasta ohutsuolessa. Tässä rasva hajoaa sappihapoilla ja hajotusentsyymi on lipaasi pienemmiksi aineosiksi (glyseroli ja lyhyet rasvahapot). Ne imeytyvät suoraan suolen soluihin ja välittyvät muun muassa veren kautta lihaksiin.

Avainhormonit hallitsevat rasvanpolttoa

Rasvan varastoinnin ja käytön välistä tasapainoa säätelee hermosto yhdessä erilaisten hormonien kanssa.

insuliini

Yksi tärkeimmistä säätelevistä hormoneista on insuliini, jonka päätehtävänä on antaa kehon soluille signaali imeytyäkseen sokeria verestä aterian jälkeen. Insuliinilla on kuitenkin toinen tärkeä tehtävä rasvan muuntamisessa. Se stimuloi nimittäin LPL-nimisen entsyymin, lipoproteiinilipaasin, muodostumista. LPL puolestaan antaa signaalin rasvasoluille imeytyäkseen ja varastoimaan rasvaa. Siksi insuliinia kutsutaan kehon rasvan muodostavimmaksi hormoniksi.

leptiini

Kykyämme säädellä rasvan varastointia säätelee myös toinen tärkeä hormoni, leptiini, joka muodostuu rasvasoluissa. Leptin erittyy, kun olemme syöneet liikaa tai yksinkertaisesti kun meillä on liian korkea rasva kehossa. Hormoni viedään veren mukana hypotalamukseen, aivojen osaan, joka muun muassa kontrolloi ruuan saantia, joka lähettää sitten signaaleja ruokahalun estämisestä ja palamisen lisääntymisestä. Joillakin ihmisistä puuttuu toimiva geeni tälle hormonille, ja siksi heillä voi olla vaikeuksia saada paino.

resistiinin

Suhteellisen hiljattain löydetty hormoni, resistiini, voi olla erittäin tärkeä tekijä liikalihavuudelle. Rasvasolut muodostavat resistenssin ja estävät insuliinin kykyä stimuloida sokerin imeytymistä kehon soluihin. Tämä tarkoittaa, että solut kärsivät ns. Insuliiniresistenssistä, joka on muuten yleinen tyypin 2 diabeteksen yhteydessä. Insuliiniresistenssi on usein tärkeä merkki liikalihavuudelle. Tarvitaan lisätutkimuksia tarkan mekanismin paljastamiseksi, mutta hormoniresistiinin ja kehon rasvan aineenvaihdunnan välillä on ehdottomasti yhteys.

Miksi painomme niin helposti?

Vastaus tähän kysymykseen on evoluutio. Ihminen on sopeutunut monipuoliseen ruokatarjontaan sisäänrakennetun rasvavarannon muodossa. Henkilö, joka pystyi syömään paljon ja jopa varastoimaan energiaa ruoan ollessa, selvisi yksinkertaisesti pidempään. Syy siihen, miksi naiset saivat kehityksen aikana enemmän rasvasoluja kuin miehet, pystyi selviytymään raskaudesta nälkään.

Kun kehon mielestä ruokaa on vähän, se yrittää pitää rasvan. Jos laihduttaa, kehon mielestä se on nälkään, palaminen vähenee vähärasvaiseksi ja rasvan varasto lisääntyy. Ero nykypäivän miehen ja kivikauden miehen välillä on kuitenkin jokapäiväisen liikunnan määrä. Esivanhempiemme elämä oli fyysisesti rasittava, kun taas olemassaolomme hallitsi istuvampi toiminta. Toisin sanoen voidaan sanoa, että on luonnollista laihtua, mutta meidän pitäisi liikkua enemmän tunteaksesi oloni hyväksi.

Raskaus, imetys ja vaihdevuodet vaikuttavat

Kivikauden nainen oli riippuvainen rasvavarastosta raskauden ja imetyksen aikana. Voimme nähdä, että vielä tänään naiset lisäävät ylimääräistä energiaa, etenkin lantion ja reiden raskauden aikana. Rasvakerroksia tarvitaan raskauden loppupuolella ja imetyksen aikana, koska äiti ei aina pysty syömään tarpeeksi tarpeisiinsa ja vastasyntyneen vauvan tarpeisiin. On normaalia saada 10–12 kiloa painoa raskauden aikana ja laihduttamista ei suositella.

Tietty painonlisäys vaihdevuodet ovat luonnollisia, koska aineenvaihdunta hidastuu, lihasmassa ja kalorivaatimukset vähenevät ja munasarjat muodostavat vähemmän estrogeenia. Tällöin rasvasolut puuttuvat ja alkavat muodostaa estrogeenia pitämään naisen hormonitasot tasapainossa. Rasvasoluista tulee yhä suurempia ja ne lisäävät kykyään varastoida rasvaa. Useimmiten vaihdevuodet alkavat naiset valittavat, että rasva asettuu vyötärön ympärille, koska vyötärön rasvasolut muodostavat paremmin estrogeenia kuin rasva reidessä ja pakarassa. Keskimääräinen nainen painaa noin viisi kiloa, mutta hyväksytty terveellinen painonnousu voi olla 2–10 kiloa.

Vatsarasvan tiedetään lisäävän sydän- ja verisuonisairauksien riskiä miehillä. Entä naiset? Tutkimukset ovat osoittaneet, että naisen vyötärörasva on vähemmän aktiivinen kuin miehen. Rasvasolut imeytyvät niin estrogeenin muodostamiseen, että ne eivät anna maksalle yhtä paljon rasvahappoja kolesterolin muodostamiseksi.

Rasvasolujen koko

Rasvasolujen merkitys ja koko

Jotkut asiantuntijat uskovat, että rasvasolujen määrä kehittyy varhaisessa iässä, emmekä voi muuttaa sen määrää. Sitä vastoin voimme vaikuttaa rasvasolujen kokoon lisäämällä painoa. Toiset uskovat, että liikalihavuuden ja rasvasolujen määrän välillä on yhteys. Rasvasoluilla on raja siihen, kuinka suuria ne voivat olla ja kun tämä raja saavutetaan, solut jakautuvat.

Jotkut ravitsemusterapeutin mielestä tämä raja menee 15 kiloon ylipainoon. Kun nousee enemmän, nykyiset rasvasolut alkavat jakaa ja muodostaa uusia rasvasoluja. Tämä voi johtaa pitkäaikaiseen taipumukseen. Vähemmän ylipainoa johtuu siitä, että olemassa olevat rasvasolut ovat täynnä rasvaa, joka voidaan helposti poistaa. Nykyisellä ylipainolla on taipumus kasvaa iän myötä, koska aikuisten aineenvaihto vähenee noin prosentilla vuodessa. Kun ruokavaliota tapahtuu, rasva hajoaa, mutta rasvasolut eivät katoa, joten laihduttamisen jälkeen on helppo painoa.

Joillakin ihmisillä voi olla vaikeuksia laihtua, vaikka ne menettävätkin painoaan, koska heillä on paljon pieniä rasvasoluja, joita ei voi tehdä pienemmiksi. Niillä, jotka ylittyvät lapsina, on yleensä enemmän pieniä rasvasoluja, kun taas myöhemmässä vaiheessa lihavia tulee vähemmän, mutta suurempia rasvasoluja.

Onko liikalihavuus parantunut?

Paino nousee, kun energian saanti ja kulutus ovat epätasapainossa. Lihavuus lisää riskiä kärsiä useista vaarallisista sairauksista, kuten syöpä, ikääntyvä diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet. Miehillä hedelmällisyys vähenee, koska testosteronihormonin määrä veressä vähenee, kun taas ihonalaisen rasvan pitoisuuden lisääntyminen johtaa kohonneeseen estrogeenitasoon.

Tämän päivän tutkimus keskittyy suurelta osin ruokahalua sääteleviin hormoneihin. Toivotaan kykenevän keksimään lääkettä, joka sammuttaa kehon nälän signaalit aivoille ja saa meidät syömään vähemmän. Mutta ruokahalu on monimutkainen järjestelmä, jota on vaikea säädellä. Tähän mennessä kehitetyt liikalihavuuden vastaiset lääkkeet jaetaan yleensä kolmeen luokkaan. Lääkkeet, jotka saavat meidät syömään vähemmän, lääkkeet, jotka lisäävät palamista, ja lääkkeet, jotka saavat suoliston imeytymään vähemmän rasvaa. Mikään näistä pillereistä ei toimi erityisen hyvin.

Dietologit ympäri maailmaa uskovat, että yksi tärkeimmistä syistä yli puolelle maailman väestöstä kärsii liikalihavuudesta on liikunnan puute.